404 Not Found


nginx
{"id":1025,"date":"2009-10-06T01:02:00","date_gmt":"2009-10-06T01:02:00","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sportingnews.ro\/stiri\/cum-sa-publici-o-carte-2-promovare\/"},"modified":"2009-10-06T01:02:00","modified_gmt":"2009-10-06T01:02:00","slug":"cum-sa-publici-o-carte-2-promovare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/2009\/10\/06\/cum-sa-publici-o-carte-2-promovare\/","title":{"rendered":"cum s\u0103 publici o carte (2) promovare"},"content":{"rendered":"

1. vr\u0103jeala cu \u201cnu se vinde\u201d<\/strong><\/p>\n

te interesezi, cau\u0163i, \u015fi vezi care-s cele mai v\u00e2ndute titluri ale autorilor rom\u00e2ni, indiferent de nume. faci o medie a exemplarelor v\u00e2ndute din acest top \u015fi e foarte probabil s\u0103 ajungi la un num\u0103r apropiat de\u2026 50.000 s\u0103 zicem. ei, \u015fi \u00een loc s\u0103 faci ca editura, care se smiorc\u0103ie de faptul c\u0103 \u201cla noi\u201d nu se vinde carte, f\u0103r\u0103 s\u0103 fac\u0103 \u00eens\u0103 nimic pentru acele c\u0103r\u0163i, porne\u015fti la drum cu ideea, a unui vis\u0103tor \u0163i-ar p\u0103rea, c\u0103 acolo, \u00een libr\u0103rii, pe strad\u0103, \u00een trafic, la birou, la cinema, prin parcuri, fix \u00een momentul \u0103sta, \u00een \u0163ara asta, exist\u0103 50.000 de poten\u0163iali cititori<\/strong>. <\/p>\n

chestia asta \u00eemi aminte\u015fte de o conferin\u0163\u0103 a lui Piticu.ro<\/a> (Cristi Dorombach), pe care a \u0163inut-o la Pite\u015fti<\/a>, acolo unde am fost \u015fi eu invitat s\u0103 vorbesc despre promovarea online a romanului meu, SONI (10x Dumis<\/a>). ei, Piticu, dup\u0103 ce a ascultat nemul\u0163umirile pite\u015ftenilor legate de mica lor blogosfer\u0103 (de num\u0103rul mic de utilizatori adic\u0103, din cauza c\u0103rora nu-\u015fi pot dezvolta proiectele), a cerut de la RDS, sau ceva de genul \u0103sta, num\u0103rul de abona\u0163i la internet. nu mai \u015ftiu \u00een jurul c\u0103rei cifre se \u00eenv\u00e2rtea, am impresia c\u0103 60.000, dar oricum e irelevant. concluzia era c\u0103 acolo, \u00een or\u0103\u015felul \u0103la de care to\u0163i se pl\u00e2ngeau, existau 60.000 de poten\u0163iali utilizatori, important era s\u0103-i aduc\u0103 pe blogurile lor. mi-a pl\u0103cut cum a pus problema.<\/p>\n

exact a\u015fa e \u015fi cu c\u0103r\u0163ile. ele se v\u00e2nd, pricepe asta. este evident din num\u0103rul v\u00e2nz\u0103rilor. important e s\u0103 g\u0103se\u015fti solu\u0163ii de a le aduce \u00een fa\u0163a publicului. \u015fi aici \u00eencepe de fapt adev\u0103rata b\u0103t\u0103lie, drumul spre editur\u0103, tipar \u015fi libr\u0103rii a fost o nimica toat\u0103. acum, dac\u0103 ai cohones, ar fi bine s\u0103 le ar\u0103\u0163i. f\u00e2lf\u00e2ie-le!<\/p>\n

2. conceptul<\/strong><\/p>\n

cartea ta, indiferent c\u0103 e un produs cultural, unul de ni\u015f\u0103 sau cum vrei tu s\u0103-i spui, este \u00een primul r\u00e2nd un produs. \u015fi are un public, am zis mai sus. \u015fi ceea ce trebuie s\u0103 \u00een\u0163elegi este c\u0103 el trebuie s\u0103 r\u0103spund\u0103 unor nevoi ale publicului.<\/p>\n

a\u015fa c\u0103 trebuie s\u0103 \u00eentrebi: ce ofer? hran\u0103 spiritual\u0103? solu\u0163ii de criz\u0103? informa\u0163ii dintr-un anumit domeniu? personaje? idei filozofice? un stil de via\u0163\u0103? o poveste? o dram\u0103? o comedie? <\/p>\n

deci\u2026 ce vinzi acolo, mo\u015fule?<\/strong> pentru c\u0103 at\u00e2ta timp c\u00e2t tu nu \u015ftii ce vinzi, n-o s\u0103 \u015ftie nici publicul.<\/p>\n

a\u015fa c\u0103, \u00eenainte ca produsul t\u0103u s\u0103 ajung\u0103 pe raft, asigur\u0103-te de imaginea lui \u015fi de informa\u0163iile despre el, care trebuie s\u0103 fie foarte clare. ce \u00eenseamn\u0103 asta?<\/p>\n

a) un synopsis<\/strong><\/em><\/p>\n

un synopsis \u00een care s\u0103 cuprinzi cele mai importante idei. ca \u015fi cum mi-ai explica mie, pe fug\u0103, despre ce doamne iart\u0103-m\u0103 ai scris. e vorba de aia, aia, aia\u2026 aha\u2026 am prins ideea. exprim\u0103-te \u00eens\u0103 bine, ia-\u0163i timp pentru asta \u015fi g\u00e2nde\u015fte-te c\u0103 fiecare percepe lumea \u015fi cuvintele \u00een felul lui. trebuie s\u0103 fii c\u00e2t se poate de general, ca mesajul t\u0103u s\u0103 ajung\u0103 la to\u0163i.<\/p>\n

consult\u0103-te\u2026 cu prieteni, cu oameni specializa\u0163i \u00een comunicare, sigur ai o cuno\u015ftin\u0163\u0103. ce p\u0103rere ai de asta? e sec, nu e, cine \u015ftie? dec\u00e2t ca titlul t\u0103u s\u0103 ajung\u0103 pe raft \u015fi nimeni s\u0103 nu priceap\u0103 mare br\u00e2nz\u0103 din ce vrei s\u0103 spui \u00een el, mai bine ia-\u0163i ni\u015fte \u015futuri \u00een ou\u0103 acum. du-te la cei mai critici oameni, la cei mai negativi\u015fti. \u015fi nu te enerva sau sup\u0103ra pe sinceritatea sau sictirul lor, mul\u0163ume\u015fte-le. oamenii greu de mul\u0163umit sunt cel mai bun filtru, fere\u015fte-te de oamenii care te laud\u0103 sau au reac\u0163ii de tipul \u201cwow\u2026\u201d. <\/p>\n

scrie \u015fi rescrie de o mie de ori, de fiecare dat\u0103 va fi mai bine. synopsisul va fi baza c\u0103r\u0163ii tale. el va ap\u0103rea \u00een reviste, dac\u0103 se va scrie despre ea, \u00een comunicatele de pres\u0103, pe bloguri, \u00een mass-uri, va fi chiar coperta 4 (spatele c\u0103r\u0163ii), adic\u0103 primul contact cu cititorii t\u0103i, omule. trebuie s\u0103 fie al naibii de conving\u0103tor. trebuie s\u0103 \u0163ipe, dar s\u0103 nu fie disperat. trebuie s\u0103 fie impun\u0103tor, pentru c\u0103 te va reprezenta. trebuie s\u0103 fie sincer, pentru c\u0103 oamenii \u015ftiu c\u00e2nd min\u0163i.<\/p>\n

bucata aia de text trebuie s\u0103 te conving\u0103 c\u0103 titlul ar putea avea ni\u015fte informa\u0163ii care te-ar interesa. sau ar putea fi o poveste care s\u0103-\u0163i plac\u0103. s-ar putea s\u0103-\u0163i r\u0103spund\u0103 la ni\u015fte \u00eentreb\u0103ri. synopsisul \u00een niciun caz nu trebuie s\u0103 zic\u0103 c\u0103 titlul acesta trebuie cump\u0103rat (odat\u0103 ce ai st\u00e2rnit interesul cititorului, faza cu cump\u0103ratul e deja istorie). a\u015fa fac promovare editorii \u015fi PRi\u015ftii lor, de cele mai multe ori, de toat\u0103 jena. noi nu prea avem PRi\u015fti \u00een domeniul \u0103sta, avem ni\u015fte oameni totu\u015fi care au \u00een\u0163eles ni\u015fte chestii, dar se \u00eenv\u00e2rt mai mult prin online. vezi pe-acolo\u2026 bate pe la u\u015fi, poate \u0163i se va deschide. depinde \u015fi cum ba\u0163i.<\/p>\n

g\u00e2nde\u015fte-te la tine. intri \u00een libr\u0103rie, iei o carte la \u00eent\u00e2mplare, ce te convinge s\u0103 ajungi cu ea acas\u0103? \u015fi mai g\u00e2nde\u015fte-te la un str\u0103in, un tip sau o tip\u0103, e\u015fti \u00een tren de exemplu \u015fi porne\u015fte o conversa\u0163ie. am scris o carte. despre ce e? ce-i spui \u00een primele propozi\u0163ii? \u0103la e synopsisul.<\/p>\n

o s\u0103 iau exemplul meu cu SONI pentru c\u0103 mi-e mult mai u\u015for, varianta final\u0103 (cred c\u0103 a cincea, cam a\u015fa) a synopsisului o po\u0163i vedea aici<\/a>. de ce iau exemplul \u0103sta? ca s\u0103 ajung la urm\u0103torul punct.<\/em><\/p>\n

b) un motto<\/strong><\/em><\/p>\n

o bucat\u0103 din synopsisul t\u0103u trebuie s\u0103 fie motto-ul. sloganul. preferabil prima propozi\u0163ie. sau fraz\u0103, whatever. <\/p>\n

\u0163i-am spus mai sus ce vei face cu synopsisul \u015fi la ce te va ajuta. Motto-ul are alte roluri, la fel de importante: afi\u015fe, roll up-uri, bannere, titluri \u00een pres\u0103 \u015fi alte produse precum\u2026 tricouri, pixuri, habar n-am cum \u00ee\u0163i vei g\u00e2ndi promovarea. un r\u00e2nd, at\u00e2t. un fel de\u2026 concluzie? sau un fel de premis\u0103, tu alegi. <\/p>\n

nu face gre\u015feala s\u0103-l faci diferit de synopsis! e deja prea mult\u0103 informa\u0163ie.<\/p>\n

c) titlul \u015fi coperta<\/strong><\/em><\/p>\n

e posibil s-o fi luat \u00eentr-o ordine gre\u015fit\u0103. poate cu astea trebuia s\u0103 \u00eencep. astea dou\u0103, titlul \u015fi coperta, fac to\u0163i banii. \u015fi la propriu \u015fi la figurat. iar ele trebuie s\u0103 mearg\u0103 m\u00e2n\u0103-n m\u00e2n\u0103 cu synopsisul \u015fi cu motto-ul. <\/p>\n

nu pot intra \u00eens\u0103 prea mult \u00een subiect, pentru c\u0103 \u0163ine de gustul fiec\u0103ruia. eu am o ideea despre cum trebuie s\u0103 arate o copert\u0103, nu \u015ftiu dac\u0103 se va potrivi cu a ta.<\/p>\n

g\u00e2nde\u015fte-te \u00eens\u0103 ce-i trebuie coper\u0163ii, care-s caracteristicile ei principale \u015fi care nu-s. o copert\u0103 trebuie\u2026 s\u0103 reprezinte con\u0163inutul c\u0103r\u0163ii, o scen\u0103 sau un personaj sau o idee. s\u0103 nu fie ca o reclam\u0103 la vinuri (titlul s\u0103 con\u0163in\u0103 cuv\u00e2ntul \u201cbeci\u201d, iar pe copert\u0103 s\u0103 fie un beci, chestii de genul \u0103sta). s\u0103 aib\u0103 o cromatic\u0103 sem\u0103n\u0103toare cu starea de spirit a lucr\u0103rii tale. e sumbru, f\u0103-o \u00eenchis\u0103, e urban\u0103, jeg\u0103re\u015fte-o, e de specialitate, e clar curat\u0103. trebuie s\u0103 vorbe\u015fti cu un art, cu un fotograf sau cu un grafician. editura cu siguran\u0163\u0103 are unul, d\u0103-i idei. cum am zis \u015fi-n primul articol, fute-i tu la cap, dec\u00e2t s\u0103-\u0163i fut\u0103 ei cartea<\/strong>. <\/p>\n

studiaz\u0103 coper\u0163i. de la noi, din str\u0103in\u0103tate, vezi cam cum ai vrea s\u0103 fie. alege-\u0163i ni\u015fte culori principale, culorile care vor ap\u0103rea \u015fi pe afi\u015fele sau bannerele care vor vorbi despre cartea ta. s\u0103 fie \u015fi catchy, dar s\u0103 nu bubuie de comercial. <\/p>\n

iar titlul\u2026 mult\u0103 baft\u0103 \u015fi inspira\u0163ie, amice! <\/p>\n

bun\u2026 ai titlu, ai motto, copert\u0103 \u015fi synopsis? abia acum vorbim de un produs. de un concept<\/strong>. abia acum putem vorbi de promovare. e ca \u015fi cum ar \u00eencepe o b\u0103t\u0103lie, \u015fi astea sunt armele tale.<\/p>\n

\u015fi iat\u0103 \u015fi c\u00e2mpurile de b\u0103t\u0103lie, \u00een ordinea pe care o consider eu important\u0103:
1) online-ul
2) evenimentele
3) presa scris\u0103
4) televiziunea<\/em><\/p>\n

iar peste astea, elementele de noutate cu care vii, f\u0103r\u0103 ele nimic de mai sus nu conteaz\u0103. eu la SONI am f\u0103cut primul trailer<\/a> pentru o carte din Rom\u00e2nia. \u015fi crede-m\u0103, a contat. a fost, de altfel, prima carte promovat\u0103 pe Twitter (10x Manafu<\/a>) \u015fi printre primele care a implicat bloggeri (10x Adrian<\/a> &many more) \u00een critica \u015fi-n promovarea ei. la MDMA16<\/a> preg\u0103tesc cu totul alte surprize, nu le voi spune \u00eens\u0103 p\u00e2n\u0103 atunci, nu v\u0103 face\u0163i iluzii, nu-mi fur singur p\u0103l\u0103ria.<\/p>\n

peste toate astea trebuie s\u0103 vii tu. cu vocea \u015fi ideile tale. trebuie s\u0103 faci ceva ce nu s-a mai f\u0103cut p\u00e2n\u0103 acum, dac\u0103 vrei s\u0103 intri cu adev\u0103rat \u00een jocul \u0103sta. pentru c\u0103, \u00ee\u0163i spun din experien\u0163\u0103 (\u015fi am \u00eencredere c\u0103 dac\u0103 ai citit articolul \u0103sta p\u00e2n\u0103 aici cel pu\u0163in, \u00eemi dai un oarecare credit, am o mic\u0103 idee m\u0103car despre ce naiba vorbesc), publicul abia a\u015fteapt\u0103 asta. ceva nou. pe care numai tu s\u0103 \u00eel po\u0163i face. ceva care va defini at\u00e2t imaginea ta, dar mai ales imaginea c\u0103r\u0163ii tale.<\/p>\n

despre SONI se spune: aaa\u2026 asta-i cartea tipului \u0103la care a promovat-o pe net (am fost martor la mai multe discu\u0163ii de genul \u0103sta, persoane care nu m\u0103 cuno\u015fteau). \u015fi apoi urmeaza, dac\u0103 urmeaz\u0103, discu\u0163ii despre con\u0163inutul ei.<\/p>\n

\u00een alt articol, probabil \u015fi ultimul (fac o trilogie se pare), voi discuta \u015fi despre elementele-astea de noutate \u015fi despre mediile de promovare, online, evenimente, pres\u0103 \u015famd. pentru c\u0103 trebuie s\u0103 \u015ftii cum s\u0103 abordezi lucrurile. <\/p>\n

sunt mul\u0163i autori sau editori care \u015fi-au tras bloguri. \u015fi? au crezut c-au rezolvat problema\u2026 din frustrare apoi (dezam\u0103gi\u0163i de ei \u00een\u015fi\u015fi de fapt), au blamat netul. unii \u00eenc\u0103-l blameaz\u0103. \u00een mintea lor, e ca \u015fi cum\u2026 \u0163i-ai luat ma\u015fin\u0103, deci te mi\u015fti mai repede prin ora\u015f. \u00ee\u0163i trebuie \u015fi carnet, boule\u2026 iar p\u00e2n\u0103 la formula unu e cale lung\u0103, crezi c\u0103-i a\u015fa u\u015for? uite-te la bloggerii importan\u0163i de c\u00e2\u0163i ani sunt \u00een bran\u015fa asta\u2026 \u015fi s-ar putea s\u0103-\u0163i faci o idee\u2026<\/p>\n

sursa: andreisruse.ro<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

1. vr\u0103jeala cu \u201cnu se vinde\u201d te interesezi, cau\u0163i, \u015fi<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[17],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack-related-posts":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1025"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1025"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1025\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1025"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1025"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sportingnews.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1025"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}