Codul Rutier va fi modificat incepand din ianuarie 2013. Printre modificarile care vor fi aduse la Codul Rutier se numara obligativitatea vizitei medicale la reinnoirea permisului auto si obligativitatea
obtinerii de permis pentru mopede, scutere sau ATV-uri.
Codul Rutier 2013, principalele modificări
Examenul pentru obtinerea permisului pentru scutere presupune doua probe: una teroretica, de evaluare a cunostintelor, si una practica, de verificare a comportamentului si aptitudinilor.
Totodata, conducatorii auto vor fi obligati ca la reinnoirea permisului, sa treaca printr-o vizita medicala.
Codul Rutier 2013, textul INTEGRAL al legii
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
— art. 4 alin (1)—(3) si alin. (4) lit. b)—k);
— art. 6 alin. (1), alin. (2) lit. a)—f) si alin. (3) lit. a);
— art. 7 alin. (1) lit. (e), alin. (2) si (3);
— art. 12;
— art. 13.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, VIOREL HREBENCIUC
PRESEDINTELE SENATULUI GEORGE-CRIN LAURENTIU ANTONESCU
Bucuresti, 9 noiembrie 2012.
Nr. 203.
Citeste mai mult: http://www.avocatnet.ro/
Totodată, şoferii care deţin deja un permis de conducere, indiferent de categorie, vor putea conduce mopedele.
De asemenea, potrivit reglementărilor, apar modificări în ceea ce priveşte prelungirea valabilităţii permiselor de conducere. Astfel, pentru categoriile destinate şoferilor profesionişti, perioada de valabilitate va fi de cinci ani, iar pentru şoferii amatori va fi de zece ani. Până acum, valabilitatea era de zece ani pentru toţi posesorii de permis de conducere.
Mihai Enache a precizat că o altă modificare o presupune trecerea de la subcategorii la categorii. Astfel, subcategoriile B1, C1, C1E, D1 şi D1E vor deveni categorii.
“Prelungirea perioadei de valabilitate pentru orice permis de conducere, din ianuarie 2013, se va face după efectuarea unei verificări medicale corespunzătoare categoriilor de permis de conducere deţinute”, a spus Enache.
În acelaşi timp, noua lege a circulaţiei prevede ca cei care doresc să obţină permis de conducere pentru motociclete din categoria A, să aibă vârsta minimă de 24 de ani. În prezent, permisul de conducere pentru categoria A se poate obţine la 18 ani.
“Dacă un candidat are împlinită vârsta de 20 de ani şi o vechime de doi în conducerea unei motociclete din categoria A2, se va putea prezenta la examen”, a precizat Mihai Enache.
Potrivit directorului adjunct al Direcţiei Rutiere, cms-şef Costin Tătuc, numai în primele zece luni ale anului, la nivel naţional, s-au înregistrat 589 de accidente grave de circulaţie produse din vina mopediştilor, ceea ce reprezintă 7,6% din totalul accidentelor.
“Este de remarcat faptul că există o scădere faţă de perioada similară a anului trecut de 5,7%, adică cu 34 mai puţine accidente produse din vina lor. Cauzele principale sunt: viteza şi în special viteza neadaptată care a produs 166 de accidente grave de circulaţie soldate cu 23 de persoane decedate şi 150 de răniţi grav, cauză care reprezintă 28,1% din ponderea totală. O altă cauză este neacordarea priorităţii vehiculelor, provocând 36 de accidente grave de circulaţie soldate cu zece morţi şi 27 de răniţi grav, adică 6,1% din totalul cauzelor generatoare de accidente grave. O a treia cauză este neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers care a generat 27 de accidente soldate cu cinci morţi şi 24 de răniţi grav, adică 4,6% din totalul cauzelor generatoare”, a declarat pentru AGERPRES cms-şef Costin Tătuc.
El a mai spus că în 62 din cazuri, adică 10,5% din totalul accidentelor produse, cei care conduceau mopede se aflau sub influenţa băuturilor alcoolice.
În ceea ce priveşte cauzele generatoare, tentaţia vitezei rămâne foarte mare la mopedişti care “nu realizează că viteza le amplifică greşelile, sporind exponenţial riscul de accident”.
“Neacordarea priorităţii de trecere se datorează tentaţiei dăunătoare a mopediştilor de a se “strecura în trafic”, mizând pe dimensiunile mici, demarajul bun al scuterelor, pe motiv că “au timp ori au loc să treacă”. Conducerea imprudentă are la bază lipsa de pregătire teoretică şi practică, simplul simţ al echilibrului deprins la mersul pe bicicletă fiind insuficient pentru a conduce în siguranţă un moped. Mopedul este o jucărie extrem de periculoasă pentru că demarează rapid şi poate atinge uşor viteze apreciabile, ceea ce îl face destul de greu de controlat. Poliţia rutieră susţine necesitatea introducerii deţinerii permisului de conducere pentru a conduce asemenea vehicule pe drumul public pentru că prin această modalitate cei în cauză pot fi responsabilizaţi şi mult mai bine instruiţi”, a completat Tătuc.