Ceea ce anticipam inca din 2009, pare sa devina o masura oficiala a autoritatilor. Premierul Victor Ponta a declarat vineri, la deschiderea Salonului Auto Bucuresti, ca sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat, incepand cu anul viitor, prin inlocuirea actualei taxe de prima inmatriculare cu o taxa de mediu, calculata in functie de nivelul de poluare, dar care sa nu fie mai mare decat pretul autoturismului.
Anuntul destul de evaziv facut de Ponta vine sa readuca in prim-plan un proiect de lege din anul 2010, uitat in sertare, ce vizeaza impunerea unui impozit anual auto, platit de toti proprietarii de automobile, camioane, tractoare sau alte vehicule cu motor pe carburanti fosili (benzina, motorina, GPL). Valoarea impozitului va fi calculata in functie de capacitatea cilindrica a masinii si de gradul de poluare.
“Impozitul se va calcula dupa o grila ce va include vechimea masinii, norma de poluare si capacitatea cilindrica. Pornind de la un impozit minim de 56 de lei, platit acum pentru un Logan din 2000, se poate ajunge usor la sume de ordinul miloanelor, daca se va lua in calcul vechimea si norma de poluare”, a explicat anterior, expertul Razvan Marinescu.
Potrivit expertilor, pentru ca un asemenea demers ar fi considerat “sinucigas” in perspectiva alegerilor generale din decembrie, noul impozit va aplicat de noul guvern.
Impozitul auto, bucuria importatorilor
Odata cu introducererea impozitului auto, Guvernul va rezolva odata pentru totdeauna problema taxei de poluare, modificata pana acum de trei ori la solicitarea Comisiei Europene. Bruxelles-ul va opri astfel procesul de infrigement (incalcare a legislatiei comunitare) in care acuza statul roman ca face discriminari intre proprietarii de automobile.
In al doilea rand, introducerea noului impozit auto va aduce mai multi bani la buget.Avand in vedere ca parcul auto romanesc este printre cele mai batrane din Europa, impozitul va genera venituri importante, in conditiile in care, cu cat masina e mai veche si mai poluanta, cu atat taxa va fi mai mare. Cat va incasa statul din noul impozit este greu de cuantificat, cel putin pentru moment.
In al treilea rand, prin introducerea noului impozit, statul va da o mana de ajutor industriei auto. Si asta intr-o perioada in care vanzarile de autoturisme sunt de-a dreptul la pamant. Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale au scazut cu 18,5% in primele sapte luni din 2012, la 50.003 unitati, a anuntat Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA).
In al treilea rand, noul impozit va da o lovitura pietei second-hand, si asta in conditiile in care numarul de masini second hand importate in Romania a crescut galopant.
Spre exemplu, potrivit unui studiu Auto.ro, in acest an, numarul masinilor la mana a doua a crescut cu 83%, la peste 120.000 de unitati, de la cele 66.000 de unitati inscrise perioada similara a anului trecut.
Pentru aceeasi perioada, numarul masinilor reinmatriculate a scazut cu 14%, de la 295.000 la aproximativ 254.000 de unitati, se arata in analiza Auto.ro.
In conditiile in care cel mai mic impozit va fi platit de cei care detin masini noi, multi dintre romani vor fi stimulati sa scape de vechile masini si sa isi cumpere un automobil nou. Principiul este aplicat cu succes in Germania si alte state occidentale.
Dacia si Ford abia asteapta clientii pentru noile automobile Logan 2, Sandero, Stepway si B-Max.
Impozitul “va trage pe dreapta” sute de mii de masini
“Introducerea impozitului auto in functie de gradul de poluare echivaleaza cu o bomba sociala”, a declarat, anterior, pentru DailyBusiness.ro Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in prezent secretar general al Asociatiei Concesionarilor DaciaRenault.
Asta pentru ca, daca impozitul va fi cu atat mai mare cu cat masina este mai veche si are un motor mai poluant, cateva milioane de romani vor avea de platit sume considerabile.
Calculele DailyBusiness.ro, realizate pe baza statisticilor oficiale privind parcul auto, arata ca peste 1 milion de masini mai vechi de 15 ani ar putea fi radiate fortat daca Guvernul va introduce impozitul auto anti-poluare.
“Cum majoritatea sunt Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, va fi mai ieftin sa scapi de masina decat sa platesti impozit”, afirma analistul auto Razvan Marinescu. Asta mai cu seama ca majoritatea proprietarilor de astfel de masini sunt pensionari sau persoane cu venituri reduse.
Potrivit datelor Registrului Auto Roman, din cele 5,4 milioane de automobile inmatriculate, 932.000 unitati sunt mai vechi de 20 de ani, aproape 1,3 milioane au o vechime cuprinsa intre 6 si 10 ani, 1,1 milioane vehicule intre 3 si 5 ani, iar aproape 640.000 aveau o vechime de pana la doi ani.
Parcul auto din Romania are o varsta medie de 11,5 ani, in conditiile in care media europeana se situeaza la 8-8,5 ani.
Cea mai controversata taxa din Romania
Taxa auto a fost introdusa de Guvern in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon, iar in ultimii ani a fost modificata de mai multe ori. Astfel, in 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat in medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante, pentru ca in acest an sa fie redusa cu pana la 25%.
In acelasi timp, in luna ianuarie, Guvernul a decis ca taxa de prima vanzare a masinilor inmatriculate inainte de 2007 sa fie suspendata pana la inceputul anului viitor, urmand ca persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii inapoi.
Premierul Ponta a declarat atunci ca Guvernul va trebui sa adopte un act normativ prin care sa fie restituita taxa auto incasata ilegal, eliberand astfel instantele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor.
El a aratat ca Guvernul este obligat sa restituie proprietarilor de autovehicule o suma totala de 400 milioane euro, reprezentand taxa perceputa ilegal de fostul Executiv.
Pe rolul instantelor judecatoresti, sunt inregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise in 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto.