Printre altele se vor schimba categoriile de conducere. Cei mai afectați sunt viitorii posesori de permise moto, pentru care este prevăzut un acces progresiv în funcție de puterea motorului și nou limite de vârstă, după cum urmează:
- 16 ani pentru categoriile AM și A1
- 18 ani pentru categoria A2 (motociclete nu mai puternice de 35 kW)
- 20 de ani şi o experienţă de cel puţin doi ani pe categoria A2 sau cel puţin 24 de ani pentru categoria A.
Și până acum existau prevederi privind limitarea accesului începătorilor la motociclete performante, însă legislația nu era suficient de clară pentru a permite măsuri punitive.
Prin urmare, dacă deputații vor aproba noile prevederi, începătorii mai tineri de 24 de ani vor trebui să caute motociclete nu mai puternice de 35 kW (aprox. 48 CP), iar cei care doresc să folosească un moped vor trebui să posede permis de conducere AM (sau orice altă categorie valabilă). Există părerea că această restricție va afecta piața de motociclete.
Revista online motorhead.ro este de părere că această temere este nefiondată, piața moto fiind puțin condiționată de ușurința în obținerea unui permis.
De altfel, o comparație între numărul de permise moto valabile și numărul de motociclete și scutere înmatriculate arată că mai puțin de un sfert din mosesorii de permise moto au și o motocicletă saun un scuter. Astfel, la jumătatea anului 2012 exitau peste 410.500 posesori de permis moto (A1 si A) și nici macar 90.000 de motociclete (90.100 inclusiv mopeduri, motocvadriciclu și scuter).
Jumătate dintre permise apartin unor persoane mai in varsta de 50 de ani, dar chiar si asa, raman peste 200.000 de posesori intre 16 si 50 de anu care se bat pe cca 60.000 de motociclete si scutere peste 50 cmc (restul sunt mopeduri sau ATV-uri).
Se poate deci apreci că nu exită o legătură între obținerea permisului și achiziția unei motociclete.
Cel mai mult vor fi afecte firmele care folosesc mopeduri pentru livrări (curieri, home delivery, etc) care vor trebui să angajeze agenți de livrare cu permis AM (minim). Micul dezavantaj se va diminua în timp ca urmare a scăderii numărului de accidente și a pierderilor cauzate de acestea.
Pe de altă parte, producătorii vor trebui să își diversifice oferta cu motociclete care pot fi conduse de posesorii de permise A2. Directiva europeană exclude posibilitatea bridării motoarelor dacă în versiunea originală puterea maximă era mai mult decât dublă (70kW sau sau 95,2 CP), ceea ce scoate din listă majoritatea motocicletelor sportive de 600 cmc.
Deja au început să apară mai multe zvonuri despre modele noi pe care producătrii le pregătesc pentru viitorii începători (vezi Honda CBR500R). O parte dintre acestea vor debuta la saloanele moto din această toamnă care vor avea loc la Koln (Intermot) și Milano (EICMA).
Noile regelemntări ar putea reseta astfel piața moto, readucând în atenție segmentul motocicletelor cu performanțe medii.