„Vinovatul“ pentru explozia fenomenului generat de dispariţia Elodiei Ghinescu, Dan „EloDiaconescu“, se plimbă nestingherit în „garsoniera“ OTV. Zâmbeşte mulţumit.

Găselniţa lui din ultimul an a stârnit râsete, patimi, a creat vedete, a intrat în folclor şi a generat audienţă. Adică bani. De când a debutat serialul pe OTV, în septembrie anul trecut, postul a încasat din publicitate aproape două milioane şi jumătate de euro, după estimările EVZ.

Septembrie 2007. Un anume Cristian Cioacă, poliţist în Braşov, anunţa dispariţia soţiei sale, Elodia Ghinescu. August 2008. Căutarea Elodiei e fenomen naţional. Au apărut jocuri electronice „Găseşte-o pe Elodia“, i s-au dedicat prăjituri, iar avocata a ajuns subiect de bancuri, de piese de muzică populară sau chiar, în locul prea clasicului „Spală-mă“, pe maşinile murdare.

Principalul suspect, chiar Cioacă, are un fan-club, condus de faimoasa Simona Sensual (o altă vedetă de mucava), care i-a promis cu mâna pe piept că-i va aduce chifteluţe la închisoare, dacă va fi găsit vinovat. OTV a ajuns pe locul trei în clasamentul audienţelor în primetime, după Pro TV şi Antena 1. În intervalul 20.00-2.00 a sărit pe locul 2!

„Vinovatul“ pentru explozia fenomenului, Dan „EloDiaconescu“, se plimbă nestingherit în garsoniera sa. Zâmbeşte mulţumit. Ca şi în studio, unde-şi împarte invitaţii în pro şi contra Cioacă, în rândul publicului are două tabere – fani înrăiţi şi duşmani înverşunaţi ai OTV. Toţi se uită însă. Diaconescu zâmbeşte iarăşi. Lumea comentează, iar el face audienţă. Şi bani: aproape două milioane şi jumătate de euro de când serialul a debutat, în septembrie anul trecut.

Publicitate prin două surse

Un total de 2,3-2,4 milioane de euro în zece luni, după estimările EVZ. Încasări mici, dacă le comparăm cu un post de calibru. Pe acelaşi interval, o televiziune ca Pro TV are deja în vistierie cam 80 de milioane de euro, iar Realitatea TV, devansată de multe ori de programul lui Diaconescu, aproximativ 12-13 milioane.

Mici în raport cu posturile mari, încasările se raportează la cheltuielile de producţie, infime în cazul OTV. Dacă Pro TV cumpără un film scump, iar Realitatea produce talk-show-uri cu invitaţi „grei“ şi jurnalişti foarte bine plătiţi, Diaconescu aduce în studio nume necunoscute publicului larg, dar cu potenţial de „magneţi“. Bufoni care vor cu tot dinadinsul să se vadă la TV. Costurile lui sunt mărunte, în comparaţie cu granzii audiovizualului: cam 2.000 de euro pe o ediţie Dan Diaconescu în direct!

Cea mai mare parte a banilor încasaţi de OTV a venit din emisiunea lui Dan Diaconescu: aproape două milioane de euro. Estimarea EVZ a fost făcută ţinând cont de performanţele de audienţă ale postului din Piaţa Romană. În mod normal, un client plăteşte publicitate în funcţie de ratingul postului. OTV este un caz special.

Publicitatea intră pe OTV prin două canale. Unul este regia de publicitate DBV Mediahouse (care vinde şi pentru Realitatea TV). Compania a ajuns să se ocupe de OTV din martie, după ce Sorin Ovidiu Vîntu a cumpărat 20% din „garsoniera“ lui Diaconescu, pentru 20 de milioane de euro, în toamna anului trecut.

Al doilea canal este Dan Diaconescu, care are înţelegeri personale cu diversele companii care apar în calupurile publicitare. Între cele două „canale“ este şi o împărţire a clienţilor. DBV vine cu numele „onorabile“ din piaţa de publicitate, ale căror reclame sunt pe majoritatea posturilor TV. Dan Diaconescu are în grijă ceilalţi clienţi, cu spoturi ce par desprinse din copilăria publicităţii şi care aduc aminte de începuturile televiziunii postdecembriste.

Diferenţa apare şi la modul de „taxare“. Dacă DBV aplică doar criteriul audienţei, este greu de estimat cum calculează Dan Diaconescu preţul reclamelor pe care le difuzează în emisiune.

La suma totală, s-ar mai putea adăuga şi alte „venituri suplimentare“. În campania electorală, de exemplu, conform informaţiilor EVZ, un candidat ar fi plătit 10.000 de euro ca să stea o oră pe postul lui Dan Diaconescu. Conform aceloraşi informaţii, în emisiuni precum „Primar de weekend“, edilii ajung tot în schimbul unor sume de bani.

Dan Diaconescu spune că încasările ultimelor zece luni sunt mai mari şi se apropie de patru-cinci milioane de euro. De unde diferenţa? Diaconescu spune că OTV şi-a întregit încasările din transmisii pentru posturi locale şi producţii TV pentru „diverşi clienţi“. Teleshoppingul sau încasările din SMS-uri ar contribui la bilanţul OTV. În legătură cu plata pentru apariţia pe post, Diaconescu a răspuns ironic: „Dacă ar fi aşa, o fi OTV singurul post din România care o face…“.

O brânză „topită“ după Elodia

Ca întreaga audienţă, şi clienţii de publicitate sunt împărţiţi în pro şi contra reclamelor în emisiunea despre Elodia. Brînduşa Vlanga este directorul DBV Mediahouse şi povesteşte despre impactul Elodiei în vânzarea de publicitate: „Ne-a şi ajutat, dar în unele cazuri nu ne-a fost uşor tocmai din cauza serialului. Partea bună este că Elodia a atras audienţă şi, implicit, s-au încasat bani din publicitate“. Cât despre probleme: „Dificultatea vine din faptul că serialul a fost perceput ca o poveste cu personaje controversate, iar mulţi advertiseri nu au dorit să se asocieze cu acest gen de producţie TV“.

Elodia a atras însă şi fani din rândul publicitarilor. „A fost un client încântat de serialul «Elodia». Campania pentru brânza Delis, de la Delaco, făcută de agenţia CAP, parodia cazul. Chiar Dan Diaconescu era actor. El era în studio, cu invitaţi, doar că subiectul era dispariţia brânzei Delis“, detaliază Brînduşa Vlanga.

Magnetul Magda Ciumac

Audienţa OTV a evoluat odată cu serialul. La fel şi încasările de publicitate. Cu Cioacă în rolul principal, OTV a atins vârfuri de audienţă în lunile octombrie şi noiembrie, la scurt timp de la debutul serialului. Banii au fost mai puţini. Pe atunci, OTV nu se vindea prin regie. Începutul anului i-a adus o stabilizare a audienţei, dar şi a încasărilor (aproape 200.000 de euro pe lună). În iunie, Diaconescu a găsit un nou „magnet“: Magda Ciumac. Încasă rile au ajuns la 400.000 de euro pe lună şi, în contextul unei oferte TV slabe (normală în lunile de vară), programul lui Diaconescu a sărit pe locurile doi-trei în audienţa de seară.

MAI MULTE SERIALE

Vor urma „Elodii“ de dimineaţa până seara


Succesul de audienţă înregistrat cu „Elodia“ l-a făcut pe Dan Diaconescu să se gândească la extinderea conceptului, de care este foarte mândru. „Este un talk-show interactiv, cu telefoane în direct, ca o telenovelă“, a detaliat moderatorul pentru EVZ, recunoscând că ideea serialului „Elodia“, plecată de la o ştire de trei rânduri de pe Mediafax, i-a aparţinut în totalitate. „Dacă asta vrea publicul, asta îi vom oferi. Pe mai multe tronsoane orare, vom dezvolta mai multe seriale“, a adăugat el. „Crima din Corabia“ este pasul următor şi este subiectul emisiunii lui Tudor Barbu. Ratingul dictează şi invitaţii, spune Diaconescu. „Dacă nu face nici un minut cu cel puţin 3% rating (aproximativ 350.000 de persoane), atunci nu mai apare în studio“. „E ca la un serial. Dacă o serie de zece episoade merge, continuăm şi noi“, spune el. Audienţa stă şi deasupra capului, deocamdată, celebrei Magda Ciumac. Când va dispărea? „Când coboară sub pragul minim“, răspunde Diaconescu.

PROTAGONIŞTI

Creştem odată cu personajele

Povestea şi personajele sunt ingredientele principale ale succesului „Elodiei“. Firul „anchetei“ desfăşurate de OTV a magnetizat audienţa cu personajele insolite. În nouă luni de „Elodia“, au fost câteva personaje principale, un grup „de susţinere“, plus garda de moderatori-instigatori ai OTV. Trecem în revistă doar câţiva.

Poliţistul Cioacă
– actorul principal din prima serie a „Elodiei“, dublat cu succes de misteriosul avocat Florentin Sorescu.
Magda Ciumac – actorul principal al seriei relansate. Apărută din senin, ca o posibilă denunţătoare. Succesul de audienţă, implicit de bani, a transformat-o într-un personaj principal, cu soţul ei în planul secund. Ca şi pe „sexosul“ Cioacă, tabloidele au transformat- o într-un sex-simbol.
Petrică Gheorghe – „Gică Contra“, poziţie asumată clar prin tricoul inscripţionat cu „Prezumţia de nevinovăţie“.
Luis Lazarus – omul trei în unu: poliţistanchetator- judecător.
Miresele furate – cu care Dan Diaconescu pigmentează programul în weekend.

Sursa: BlogInvest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *