Asociatia Internationala de Transport Aerian (International Air Transport Association – IATA) impune transportatorilor aerieni sa renunte la biletele de hartie in favoarea celor electronice si sa ofere si posibilitatea check-in-ului prin telefonul mobil, ca alternativa la solutia de check-in online.
Din luna iunie 2008 toate companiile aeriene afiliate IATA (peste 250) vor emite numai bilete electronice, sistemul de management al biletelor simplificandu-se considerabil. Aceasta nu inseamna doar ca pasagerul poate sa se prezinte la aeroport numai cu cartea de identitate sau pasaportul, ci si cheltuieli reduse pentru companiile aeriene si micsorarea timpului de asteptare la cozile de la ghiseele de check-in. Biletul electronic mai ofera si posibilitatea efectuarii “self check-in-ului”, adica pasagerul se poate inregistra singur pentru zbor.
Tot de anul viitor, companiile aeriene vor avea la dispozitie o platforma care sa permita realizarea check-in-ului (inregistrarea pasagerului pentru zbor, alegerea locului in avion si primirea cartii de imbarcare) prin intermediul telefonului mobil. Cartea de imbarcare va deveni astfel un simplu cod de bare 2D care va fi expediat pasagerului direct pe telefonul mobil, prin SMS. Odata ajuns la aeroport, pasagerul se va prezenta la ghiseul de check-in, unde isi va inregistra bagajul de cala, sau direct la poarta de imbarcare, in cazul in care calatoreste doar cu bagaj de mana. Organizatia spera ca in acest fel va reusi sa evite congestiile de la aeroport si sa fluidizeze traficul de pasageri.
In momentul de fata, singurele companii care ofera posibilitatea de check-in prin intermediul telefonului mobil, pentru zborurile cu plecare din Bucuresti, sunt KLM si AirFrance. Insa solutiile celor doua companii presupun conectarea la site-urile wap, klm.com, respectiv mobile.airfrance.com, unde se vor introduce datele: numarul biletului electronic, datele de zbor si codul rezervarii. Pentru finalizarea procesului, pasagerul va avea nevoie de cel putin 5-8 minute. Apoi, apare problema tiparirii cartii de imbarcare trimise pe e-mail. Noua solutie pe care o propun specialistii IATA tuturor companiilor aeriene este mult mai simpla. In momentul in care pasagerul achizitioneaza un bilet, online sau de la o agentie, el declara si un numar de telefon mobil. Pentru primirea boarding pass-ului pasagerul va trebui fie sa utilizeze un serviciu bazat pe trimitere/primire de SMS-uri, fie prin folosirea sistemului de check-in online sau telefonic. In toate cazurile, finalitatea o va constitui primirea codului de bare 2D, care contine toate informatiile pentru imbarcare, pe telefonul mobil, prin SMS. La aeroport, pasagerul va pozitiona telefonul mobil – pe al carui ecran trebuie sa apara codul 2D – in fata unui cititor electronic. Urmeaza un simplu “beep” si se poate urca la bordul aeronavei. In acest moment, sistemul este deja folosit cu succes de companii precum Air Canada, Spainair, Air Berlin, Japan Airlines si All Nipon Airways.mobile, gsm,Cdma,internet mobil,sms,ringtones, Nokia, Ericsson, Samsung, LG,Orange, Vodafone, Zapp, Motorola, video, call,i-mode