De fapt, batalia nu se mai da de mult pe telefonia fixa, ci pe servicii precum Internetul de mare viteza sau televiziunea digitala.
O parte a operatorilor cocheteaza chiar cu ideea serviciilor de telefonie mobila, cum este cazul RCS&RDS, care dupa cablu tv, televiziune digitala, Internet si telefonie fixa va veni, in curind, cu servicii de telefonie mobila.
RCS&RDS a cistigat una dintre ultimele doua licente 3G scoase la licitatie de Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI).
La sfirsitul anului 2005, in Romania existau 2.073 de companii autorizate sa furnizeze retele publice fixe de comunicatii electronice. Dintre acestea, 258 de companii erau autorizate sa furnizeze servicii de telefonie fixa.
Doar 75 dintre acestea furnizau efectiv servicii de telefonie, 32 prin retelele proprii si 54 prin intermediul retelelor altor firme.
La 31 decembrie 2006, numarul companiilor autorizate sa furnizeze retele publice fixe de comunicatii electronice se ridica la 2.241, cu 374 de companii autorizate sa furnizeze servicii de telefonie fixa. Dintre ele, doar 81 ofereau efectiv telefonie fixa.
La sfirsitul anului 2005, volumul total de trafic in retelele publice fixe a ajuns la 10,3 miliarde de minute, iar la sfirsitul anului trecut traficul a scazut pina la 9,6 miliarde de minute.
Respectind tendinta din restul Europei, numarul de linii fixe a scazut usor in ultimii ani. Daca la sfirsitul anului 2003, in Romania existau 4,331 milioane de linii, in 2004 acestea au crescut la 4,389 milioane, iar la sfirsitul lui 2005 au scazut usor la 4,386 milioane. La sfirsitul anului trecut, in Romania mai existau 4,203 milioane de linii conectate.
Cu toate acestea, valoarea pietei telefoniei fixe a ramas, in 2005 si 2006, constanta: circa un miliard de euro pe an, conform analistilor pietei de profil. „Este adevarat ca s-a inregistrat o scadere a numarului de linii de telefonie fixa, dar in acelasi timp exista o crestere solida in privinta noilor servicii.
In plus, nu credem ca telefonia fixa nu mai poate fi dezvoltata in Romania, si tocmai de aceea am lansat recent o oferta care aduce clientilor nostri mai multe beneficii la aceleasi preturi sau chiar la preturi mai mici“, a declarat, pentru Cotidianul, Yorgos Ioannidis, director general al companiei Romtelecom.
Rata de penetrare a telefoniei fixe era, la sfirsitul anului 2005, de 20,31 la 100 de locuitori si de 52,87 la 100 de gospodarii. La sfirsitul anului trecut, rata de penetrare era de 19,48 la 100 de locuitori si de 49,78 la 100 de gospodarii.
„Telefonia fixa nu este un serviciu care moare, ci unul care se transforma. Noile comunicatii fixe inseamna, de fapt, banda larga. Pariul pentru viitor nu sta deci pe telefonia fixa, ci pe a avea banda larga in fiecare casa, pentru ca aceasta inseamna voce, Internet, televiziune si divertisment.
Acesta este viitorul telefoniei fixe si de aceea toata lumea este interesata de acest lucru“, crede insa Ioannidis.
Integral in Cotidianul
Cotidianul, Iulian Enache, 17 iul 2007