Guvernul nu a soluționat problema taxei auto, mai ales a celei de revânzare pentru mașinile deja înmatriculate, ci a anunțat doar că va fi înlocuită de un „timbru de mediu”. Singura precizare a fost legată de faptul că mașinile vechi vor plăti mai mult, iar mașinile noi, mai puțin sau deloc.

Până la concretizarea ideilor sub forma unei Ordonanțe de Urgență sau a unei legi, românii sunt obligați să plătească taxa auto, atât la prima înmatriculare în României, cât și la vânzarea mașinii deja înmatriculate, dacă este vorba despre un vehicul intrat în circulație înainte de 2007.

În prima zi a acestui an au reintrat în vigoare prevederile Legii 9/2012 prin care sunt stabilite toate taxele auto de poluare.

Legea 9/2012 a fost introdusă de Guvernul Boc, la insistențele ministrului Mediului Laszlo Borbely, dar a fost apoi modificată foarte rapid, prin Ordonanța de Urgență nr.1 din 2012, emisă în 30 ianuarie 2012. OUG 1/2012 a suspendat aplicarea dispoziţiilor art. 2 lit. i), art. 4 alin. (2) şi a celor privind prima transcriere a dreptului de proprietate ale art. 5 alin. (1), din Legea 9/2012, până la data de 1 ianuarie 2013.

Ordonanța a fost aprobată prin proiect de lege, astfel că suspendarea a rămas în vigoare numai până pe 31 decembrie.

În consecință, românii care dețin mașini înmatriculate în România și care nu au plătit niciodată taxa de poluare/primă înmatriculare și care vor să vândă/doneze mașina (transcrierea dreptului de proprietate) trebuie să achite taxa așa cum este ea calculată pentru mașinile noi și cele SH de import.

Caraghios este că OUG 1/2012 a prevăzut și restituirea taxei pentru cei care au apucat să o plătească în cele 30 de zile din ianuarie. Aceștia și-au primit banii înapoi, în cazul în care au făcut o cerere în acest sens, însă din ianuarie ei vor plăti din nou suma, la revânzarea mașinii.

Premierul în funcție, Victor Ponta, a anunțat anul trecut că intenționează să schimbe taxa auto, fără a oferi, însă, detalii despre variantele pe care le ia în calcul. Dacă taxa, într-o formă sau alta, este menținută, ea poate fi percepută doar în două variante: o singură dată, la achiziția mașinii, sau anual, sub forma unui impozit suplimentar.

Taxa de poluare a fost introdusă de Guvernul Tăriceanu, în 2008, sub numele de „taxa de primă înmatriculare”. România a fost obligată de Curtea Europeană de Justiție să modifice taxa pentru a evita procedura de infrigment. Schimbările de calcul al taxei au redus acuzațiile Comisiei Europene, dar nu au oprit dosarele din justiție, prin care românii și-au cerut și au primit, de cele mai multe ori, banii înapoi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *