Sase milioane de cantece care costa fiecare 99 de centi, 600 de seriale TV, 500 de filme de lungmetraj, 100.000 de podcast-uri gratuite si 30.000 de carti audio reprezinta numai o parte din oferta facilitatilor magazinului online Apple iTunes Store, la care multi utilizatori din intreaga lume nu au acces.

Principala cauza ar fi restrictiile impuse de catre marile companii media care detin drepturile asupra continutului respectiv si controleaza piata de profil, a declarat pentru ZF Catalin Boaru, director de marketing si comunicare al Integrated Romanian Informations Systems (I.R.I.S.), distribuitorul exclusiv al produselor Apple pe piata locala.

“Apple nu este proprietarul melodiilor digitale. Compania le poate doar oferi spre download, datorita contractelor incheiate cu cele patru mari case de discuri care controleaza circa 70% din piata de muzica – EMI, Warner, Universal si Sony BMG”, a precizat Boaru, adaugand ca Apple are, de asemenea, acorduri incheiate cu un numar de companii independente si studiouri de film.

iTunes Store poate fi accesat momentan din 22 de tari: Statele Unite, Canada, Australia, Noua Zeelanda, Japonia si cateva state din Europa de Vest (Marea Britanie, Franta, Germania etc). Austria si Grecia sunt cele mai apropiate tari vecine in care serviciul este disponibil.

In ceea ce priveste accesul Romaniei la un astfel de magazin, oficialul I.R.I.S. a precizat ca este genul de decizie pe care o poate lua numai Apple, insa depinde foarte mult si de negocierile cu firmele care detin drepturi asupra continutului respectiv.

“Ne dorim lansarea unui astfel de serviciu cat mai curand, insa nu cred ca se va realiza in urmatorii doi-trei ani”, a adaugat Boaru, referindu-se la cateva aspecte care ar putea ingreuna procesul, cum ar fi rata ridicata a pirateriei in Romania si in Europa de Est in general, precum si puterea de cumparare.

“Considera ca piata va fi, in cele din urma, cea care va dicta momentul lansarii”, a subliniat el. Reprezentantul I.R.I.S. a mai precizat ca majoritatea contractelor semnate intre Apple si companiile media s-au realizat pe regiuni, de aceea continutul iTunes Store din Statele Unite, spre exemplu, difera de cel gasit pe magazinul omonim din Marea Britanie sau Franta.

Pentru a achizitiona continut audio/ video de pe iTunes Store, utilizatorii din Romania au in prezent doua alternative – card de credit international sau iTunes Gift Cards.

“Pentru a deveni client iTunes Store este necesara o carte de credit emisa intr-una din tarile in care exista deja magazinul online. Daca o persoana detine, spre exemplu, un card care are adresa de facturare in Germania, se considera ca achizitia se realizeaza in acea tara, iar locatia fizica a computerului de unde se efectueaza tranzactia este irelevanta”, a precizat Boaru, adaugand ca, datorita restrictiilor impuse de companiile media, cumparaturile cu card se pot realiza doar in tara in care este emisa cartea de credit. “Cu acelasi card emis in Germania, utilizatorii nu pot cumpara muzica sau filme de pe iTunes Store Franta sau Marea Britanie”, a mai spus Boaru.

iTunes Gift Cards reprezinta pachete preplatite de 15, 25 sau 50 de dolari, care permit destinatarilor sa achizitioneze continut media in limita creditului disponibil. iTunes Gift Cards pot fi achizitionate si trimise atat online, cat si prin sistemul de retail traditional.

Pretul unei melodii individuale pe magazinul iTunes Store din Statele Unite este de 99 de centi, nivel la care au coborat de curand si piesele licentiate EMI, care costau initial 1,29 dolari. In luna aprilie a acestui an, casa de discuri a pus la dispozitie intreg catalogul de muzica fara sistemul de protectie la copiere Fair Play, care limiteaza ascultarea melodiilor pe cateva computere autorizate sau iPod-uri.

Industria muzicala a folosit sistemele DRM (Digital Right Management), precum Fair Play, ca pe o arma importanta in lupta impotriva pirateriei, insa criticii sustin ca procesul de vanzare a melodiilor este ingreunat din cauza restrictiilor impuse.

De altfel, scrisoarea redactata de catre Steve Jobs, directorul executiv Apple, la inceputul acestui an pledeaza pentru renuntarea la aceste sisteme de protectie. “Cei care vor sa pirateze vor pirata in continuare, iar eliminarea restrictiilor va duce la cresterea pietei”, a rezumat Boaru.

In ceea ce priveste problema activarii dispozitivelor iPhone – proces care se realizeaza prin intermediul iTunes – oficialul I.R.I.S. apreciaza ca exista doua variante posibile: “Fie se acorda posibilitatea de a accesa iTunes si utilizatorilor din tarile in care magazinul inca nu exista, fie dispozitivele nu vor avea nevoie de activare. Acestea sunt insa numai speculatii”.

Produsele Apple genereaza circa 85% din businessul I.R.I.S., iar Boaru considera ca noua linie iPod si sistemul de operare Mac OS X 10.5 (Leopard) lansat la sfarsitul lunii octombrie vor contribui la atingerea obiectivului de dublare a cifrei de afaceri in 2007, la 12 mil. euro.

Precursorul iPhone-ului, noul iPod Touch, lansat de o saptamana pe piata locala, a inregistrat o evolutie spectaculoasa a vanzarilor de la debutul, magazinele de specialitate avand probleme in a face fata comenzilor.

“Cererea pentru iPod Touch este enorma si avem oarecare dificultati in acoperirea acesteia”, a declarat Boaru, adaugand ca situatia stocurilor se va regla in urmatoarele saptamani.

Din punct de vedere valoric, iPod-urile si accesoriile pentru acestea genereaza circa 40% din afacerile companiei, restul fiind acoperit de computerele personale Macintosh. Reprezentantul I.R.I.S. nu a dorit insa sa speculeze asupra impactului pe care iPhone l-ar putea avea asupra businessului.

“In afara de informatiile deja cunoscute pentru Europa de Vest, nu putem oferi decat speculatii. Interesul este intr-adevar foarte mare, insa iPhone reprezinta un tip de business cu care nu suntem familiarizati si nu putem estima ce rol va juca”, a subliniat Boaru.

Sistemul de operare Leopard, desi lansat cu o intarziere de patru luni, a fost foarte bine primit, a precizat reprezentantul I.R.I.S., subliniind ca intrarea acestuia pe piata sigur se va face simtita in al patrulea trimestru al acestui an.

In 2008, I.R.I.S. intentioneaza sa deschida cel putin trei magazine noi dedicate produselor Apple, inclusiv un al doilea astfel de centru in Bucuresti. “In afara de Iasi si Oradea, s-a deschis de curand un magazin iStyle in Cluj, iar saptamana viitoare probabil ca va urma Galati”, a adaugat oficialul companiei.

“Spre deosebire de segmentul retail, unde este relativ greu sa te evidentiezi, aceste magazine vor fi dedicate, iar consumatorii vor putea interactiona cu produsele si primi consultanta. Apple este un brand special, care necesita un anume tip de prezentare pentru a fi pus in valoare”, a mai spus Boaru.

Richard Moat, Orange: iPhone este un telefon extrem de scump

Apple iPhone este un telefon care a produs urias interes in randul consumatorilor, dar este putin probabil ca acesta sa fie un record de vanzari in Romania, estimeaza Richard Moat, CEO al Orange Romania. “Este un telefon extrem de scump”, subliniaza Moat.

Conform unui studiu realizat de compania GfK Romania, pretul mediu al unui telefon mobil vandut pe piata locala a fost de aproximativ 75 de euro in primele sapte luni ale acestui an, de patru ori mai mic decat pretul la care va fi comercializat mobilul Apple in Franta.

Seful Orange spune ca iPhone este genul de telefon care poate intari brandul Orange pe piata locala, dar influenta prezentei gadgetului in oferta operatorului nu este una atat de mare incat sa poata juca rolul decisiv in competitia cu ceilalti concurenti din piata.

Moat a declarat ca isi doreste ca iPhone sa fie disponibil la Orange Romania, dar a declarat ca totul depinde de negocierile purtate cu Apple de actionarul majoritar al operatorului, France Telecom.

Sursa: Ziarul Financiar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *