like la pagina pentru a continua!

Bloggerii Romaniei – Guerrilla digitala invinge mass-media clasica

By
Updated: June 2, 2007

Guerrilla digitala care a actionat pe Internet in perioada de campanie pentru referendumul din 19 mai face subiectul unui reportaj semnat de jurnalistul Karl-Peter Schwarz in editia de luni, 28 mai a ziarului Frankfurter Allgemeine Zeitung. Articolul relateaza pe indelete despre rolul jucat de HotNews.ro in aceste evenimente, aratand ca Hotnews.ro garanteaza un grad de independenta jurnalistica pe care mass-media clasica nu il ofera.

Mesajul de avertisment “Error 322. Cannot open Parliament.exe. The file seems to be corrupt. Please reinstall” este unul greu de descifrat de catre un user de Windows oarecare. Exceptie fac cei din Romania, care s-au obisnuit, in ultima vreme, cu glumele virtuale ale “guerrillei digitale”.

Continutul mesajului se refera la cei 322 de parlamentari, grup ce include si politicieni asupra carora planeaza acuzatii de coruptie, care l-au suspendat, pe 19 aprilie, pe presedintele Traian Basescu. Pe 19 mai, acesta a fost insa reconfirmat in functie in urma unui referendum la care a obtinut 75% din voturi.

In cele patru saptamani dintre momentul suspendarii si referendum, guerilla digitala, care il sustinuse deja pe Basescu la alegerile prezidentiale din 2004, a trecut la actiune. www.basescu.ro s-a umplut din nou cu gaguri verbale si vizuale, care s-au raspandit in intreaga tara. Spre final, ti se oferea chiar si posibilitatea de a descarca sunete pro-Basescu pentru telefonul mobil.

Puternicii adversari ai presedintelui detineau televiziuni, ziare si aparate de partid; dar pe Internet erau complet lipsiti de sustinere.

Luptatorii de guerrilla digitali nici macar nu se cunosc intre ei

Aproximativ doua sute de tineri plini de umor si incercati in lupta constituie miezul trupei lui Basescu: persoane creative din publicitate, designeri, elevi si studenti. Luptatorii de guerrilla digitala nu sunt legati de presedinte, nu sunt platiti pentru ceea ce fac si nici macar nu se cunosc unii pe altii.

Ideea de a le pune la dispozitie o platforma i-a venit managerului din publicitate Felix Tataru, in timpul campaniei electorale din 2004. Tataru povesteste ca, in perioada aceea, a fost contactat de multi tineri care voiau sa-l ajute pe Basescu, dar altfel decat impartind brosuri plicticoase. El a renuntat atunci sa faca o selectie a filmuletelor video care erau postate pe site.

Nu il deranja faptul ca acolo apareau si mesaje indreptate impotriva clientului sau.

Era cu mult mai important faptul ca Basescu avea sa fie identificat cu noul mijloc media, ceea ce ii facea pe adversarii sai sa para niste “bosorogi”. De altfel, alianta lui Basescu cu generatia Internet nu este o noutate. I-a avut de partea sa inca de pe vremea cand era primar al Bucurestiului, apoi la alegerile prezidentiale si, acum, la referendumul privind suspendarea sa.

Nu pentru ca acesti tineri i-ar acorda toata increderea lor, ci, mai degraba, pentru ca li se pare insuportabila aroganta cu care sforarii corupti au incercat, cu ajutorul partidelor si al mass-media, sa scape de presedintele incomod.

Trei versiuni diferite pentru un eveniment

Cand Tataru i-a creat lui Basescu o pagina web, dintre cei 22 de milioane de romani doar 15.000 erau utilizatori de Internet. Intre timp, numarul acestora a crescut la aproape sase milioane. Internetul a devenit suportul mass-media de referinta al noii clase de mijloc urbane.

“Generatia Internet de la noi se remarca printr-o neincredere profunda in partide, in mass-media traditionala, in ziare si, mai ales, in televiziuni”, afirma Traian Ungureanu, editorialist al ziarului “Cotidianul”. Acest scepticism i-a fost de folos lui Basescu, care s-a vazut nevoit sa lupte impotriva puterii conjugate a mijloacelor mass-media detinute de oligarhi.

In Bucuresti, daca citesti trei ziare diferite, vei gasi trei versiuni diferite despre acelasi eveniment, spune Cristian Pantazi, redactor-sef “Hotnews.ro”, un ziar romanesc de pe Internet, care se bucura de mare succes.

In statisticile de audienta a media online, Hotnews.ro apare pe locul cinci, la mica distanta de doua ziare de sport, unul bulevardier si de cotidianul “Evenimentul zilei”. In zilele lucratoare, pe Hotnews.ro sunt inregistrati in jur de 70.000 de utilizatori, in weekend numarul acestora scade la aproximativ jumatate.

Nu Basescu e cel care conteaza, ci democratia

Hotnews.ro s-a dezvoltat dintr-un portal media creat de patru jurnalisti, cu sapte ani in urma. De doi ani ofera articole proprii si are, in momentul de fata, peste douazeci de angajati si corespondenti la Frankfurt si New York. Se autofinanteaza din incasarile de publicitate.

Stirilor din domeniul economic li se acorda o atentie deosebita, iar dintre subiectele de actualitate s-a pus accentul pe problema schimbarilor climatice – pana in acea zi de 19 aprilie, cand Parlamentul l-a suspendat pe Basescu.

L-ar fi sustinut Hotnews.ro pe Basescu chiar daca cititorii sai ar fi fost impotriva lui? Pantazi nu intelege intrebarea. Nu Basescu e cel care conteaza, explica el, ci statul de drept, democratia si transparenta. Pantazi, in varsta de 30 de ani, a lucrat la un cotidian inainte de a se angaja la Hotnews.

Ziaristii sunt atrasi de acest nou mijloc de informare, spune el, pentru ca Hotnews.ro le garanteaza un grad de independenta jurnalistica pe care celelalte mass-media nu il ofera.

O prognoza pentru viitor? “Doar nu sunt nebun”

Nimic nu ii enerveaza mai mult pe cititorii Hotnews.ro decat sa nu corectezi imediat anumite erori pe care ei le-au sesizat. De multe ori, ei contribuie activ la intocmirea articolelor, furnizand informatii importante.

Un exemplu recent este dezvaluirea identitatii omului de afaceri rus interesat de achizitionarea fabricii Daewoo din Romania, pe care guvernul a preferat sa o tina sub tacere: este Oleg Deripaska.
La fel ca Tataru pe pagina web a lui Basescu, Pantazi ii determina pe cei mai buni colaboratori Hotnews.ro sa lucreze pe gratis.

Narcisismului guerrillei digitale ii corespunde, in acest caz, cel al bloggerilor, carora Hotnews.ro le ofera o mult ravnita platforma.

Astfel, Pantazi are posibilitatea de a-i alege pe cei mai buni, iar acestia, la randul lor, maresc gradul de atractivitate al site-ului. “Doc”, un tanar blogger din Sibiu, si-a castigat faima in afara cercului consumatorilor de blog obisnuiti, datorita analizelor sale politice briliante, si este deja citat de ziarele tiparite.

Indrazneste redactorul-sef al Hotnews.ro sa faca o prognoza despre felul in care va arata scena media romaneasca peste cinci ani? Pantazi izbucneste in ras: “Doar nu sunt nebun”.

HotNews.ro, 31 mai 2007




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *